De beste manieren om agressie te vermijden

Agressie in winkels is nog steeds een groot probleem. Veel medewerkers in winkels geven aan dat ze zich niet altijd even veilig voelen op de werkvloer. Als je beter weet hoe je met agressie om moet gaan dan creëer je daarom automatisch een veiliger gevoel. In veel gevallen is agressie het gevolg van een confrontatie tussen een medewerker en een potentiële klant. Deze agressie kan ontstaan omdat een klant ontevreden is over de service van een winkel, de geleverde producten of teleurstelling over de voorraad die in de winkel aanwezig is. Een andere grote factor die leidt tot agressie in de winkel is diefstal. Een bezoeker die betrapt wordt op het stelen of het proberen te stelen van één of meerdere producten reageert in veel gevallen met agressief gedrag. Als medewerker in een winkel is agressie vermijden belangrijk en de beste manier om dreigende situaties te voorkomen. Op die manier verhoog je de veiligheid in een winkel en die van jezelf.

Agressie vermijden

Voorkom agressie op de winkelvloer

Preventie van agressie is de beste manier om de veiligheid in een winkel te waarborgen. Een van de beste manieren om dat voor elkaar te krijgen is door een klantvriendelijke houding aan te leven, dus ook in het geval van een potentiële diefstal of een uiterst onvriendelijke klant. Door iemand vriendelijk te benaderen is de kans dat de boel escaleert een stuk kleiner. Ga in geen geval als medewerker de held proberen uit te hangen. Als iemand agressief gedrag begint te vertonen is het slim om een veilige afstand te bewaren. Zorg er ook voor dat je zo iemand niet in het nauw drijft. Jouw veiligheid is belangrijk en ga dus nooit fysiek de confrontatie aan. In dergelijke gevallen is het veel verstandiger om een signalement op te nemen dan een verdachte staande te houden.