HBO fashion management is een modeopleiding op niveau

HBO fashion management is een vrij nieuwe afstudeerrichting binnen het HBO. Het is een 4-jarige opleiding waarin zowel technische als commerciële kennis van de mode-industrie wordt opgedaan. Tot nog toe waren er nauwelijks mogelijkheden voor havo en vwo-leerlingen om na hun diploma voor een modeopleiding op niveau te kiezen. Met HBO fashion management is een balans gevonden tussen productie- en verkoopkennis. Afgestudeerden van deze opleiding vinden een baan bij kledingimporteurs, fabrikanten, ontwerpers, winkelbedrijven en mode agenten. Deze opleiding is bij verschillende instituten en hogescholen te volgen. In alle gevallen wordt theorie aangevuld met praktijkervaring en leidt deze combinatie tot technische en commerciële managementfuncties.

 

Brede kennis opdoen met HBO fashion management

HBO fashion management stelt studenten in staat brede kennis op te doen van alle aspecten die met de mode-industrie te maken hebben. Het studieprogramma is de eerste twee jaar voor iedereen gelijk. Daarna volgt een specialisatiefase. Voordat deze aanbreekt, worden technische aspecten van materiaal en vormgeving geleerd en wordt er uitgebreid aandacht besteed aan bedrijfskundige zaken. Wanneer de specialisatie begint, kan er uit meerdere richtingen gekozen worden, variërend van techniek tot in- en verkoopmanagement.

 

HBO fashion management combineert techniek en commercie

Met de start van deze opleiding wordt een combinatie aangeboden van techniek en commercie. HBO fashion management is de eerste modeopleiding die dit op hoger niveau doet. Er wordt dan ook veel van de studenten gevraagd. De vakken lopen uiteen van marketing tot werktuigbouwkundig tekenen. En van psychologie tot informatica.