Organisatieverandering; pak jij het voortouw?

Verandering binnen organisaties. De een krijgt er de kriebels van, de ander kan niet wachten om er mee te beginnen. Wat doe jij wanneer jouw organisatie dient te veranderen? Een organisatieverandering gaat vaak gepaard met veel weerstand. Je moet hier natuurlijk wel goed mee om kunnen gaan en als leider je mensen met een vertrouwd gevoel naar een hele nieuwe en onbekende situatie brengen. Ga er maar aan staan! Zeker geen overbodige luxe om precies te weten hoe jij dit zo optimaal en zo succesvol mogelijk gaat doen!

Succesvol veranderen?

Een verandering succesvol inzetten, uitvoeren, en afsluiten is nog niet zo simpel als het lijkt. Vaak is het doel van een organisatieverandering om de structuur of de werkwijze van een organisatie te veranderen, iets wat in het fundament van de organisatie en haar mensen is ingeslepen. Belangrijke verandercomponenten om uiteindelijk een verandering te realiseren zijn strategie, structuur, cultuur, mensen, middelen en resultaten. Wanneer één van deze componenten ontbreekt of achterblijft ontstaat weerstand vanuit de mensen, de organisatie zelf, of haar omgeving. Weerstand is cruciaal voor een verandering en dit is een component wat zo snel mogelijk opgespoord en verholpen moet worden. Maar hoe krijg je dit dan voor elkaar en hoe laat je organisaties spontaan veranderen in plaats van verandering een gedwongen en opgelegd proces te laten blijven?

computer

Niet veranderen is stilstaan!

Tegenwoordig veranderen organisaties steeds sneller en is daarom ook verandermanagement van steeds groter belang. Verandermanagement draagt bij aan een ‘fitte’ organisatie die inspeelt op veranderingen van haar omgeving en doelgroep, maar zichzelf ook nieuwe en onbekende werkwijzen snel eigen maakt. Dit betekend ook dat jij als veranderaar jezelf continu moet ontwikkelen om voorop te blijven lopen op de verander situatie. Zoals het voor organisaties geldt, geldt het voor jou ook; niet veranderen is stilstaan. Wil jij die ervaren veranderaar worden die vooroploopt binnen een organisatieverandering, een rots in de branding is voor medewerkers die moeten veranderen naar een nieuwe en onbekende situatie, en altijd een stap vooruit denkt om weerstand te voorkomen? Blijf leren en in jezelf investeren!